Afgelopen donderdag was ik naar een ondernemersbijeenkomst in Ondernemershuis Groot Oost over effectieve websiteontwikkeling en promotie. De bijeenkomst vond plaats in een ruimte zonder stoelen. Omdat er zoveel animo was voor de workshop en de ruimte beperkt was, zagen we ons genoodzaakt op de grond te zitten. Voor ons een filmscherm .. maar .. vreemdgenoeg .. Ik zag nergens een beamer. Een bijeenkomst over het world wide web zonder beamer? Vreemd. De sprekers waren grafici van het bedrijf Kuhasa. Een vreemde naam voor een bedrijf. De naam bleek te bestaan uit de beginletters van de voornamen van de drie oprichters. Een van de drie had eigenlijk meteen al het schip verlaten, omdat hij het niet aandurfde voor zichzelf te beginnen, aangezien hij net gezinsuitbreiding kreeg. Grafici dus .. die wisten vooral wat van vormgeving natuurlijk. Jammer, want effectieve website ontwikkeling heeft niet alleen te maken met vormgeving. Ik vond het dus een beetje verneukeratief dat de avond effectieve websiteontwikkeling genoemd was, terwijl het alleen over vormgeving ging.

Toch hadden de grafici wel wat te vertellen. Aangezien er allemaal kleine ondernemers in de zaal zaten, braken ze een lans voor de Calimero marketing. Hierbij gaat het erom wie je bent, wat je meerwaarde is en wat je uitstraalt. Jij bent je bedrijf en het uithangbord van je bedrijf. Dergelijke dingen kun je formuleren in een ondernemersplan. Een goed ondernemersplan vonden de heren grafici een van de beste briefings voor hun ontwerpactiviteiten. Als je als kernwaarde accuraat hebt, dan moet je website dat uitstralen. Is je kernwaarde ‘kort en bondig’ dan is het een no go om lange teksten op je website te zetten. Een ontwerp voor een website bij de heren van Kuhasa kost trouwens minimaal zo’n vijf duizend euro. En dan ben je er natuurlijk nog lang niet, want dan heb je nog geen content management systeem en is er nog geen techneut of programmeur aan te pas gekomen. De heren opperden dat de prijs wel richtinggevend is .. is een webgraficus te goedkoop, zo betoogden zij, dan kon het niet goed zijn. Onzin natuurlijk. Er zijn veel grafici die aanmerkelijk goedkoper werken en ook goed zijn. Neem mijn eigen website (www.rasmedia.nl), die heeft toch niet veel gekost en ziet er grafisch gezien heel leuk uit. Alhoewel helaas een handig cms nog ontbreekt, maar ik had dan ook een webgraficus in de arm genomen en geen programmeur.

Omdat ik ook wel in de gaten had, dat veel van de aanwezige ondernemers geen vijf duizend euro of meer kunnen ophoesten, raadde ik een ieder aan een gratis wordpress site te beginnen. Vooral ook vanwege het gemak om het zelf bij te houden en aan te passen. Na afloop van de bijeenkomst vroeg ik de heren van Kuhasa of ze misschien een tekstschrijver konden gebruiken. Het lijkt me dat je als graficus toch samenwerkingsverbanden zoekt met programmeurs, techneuten en contentschrijvers .. want je wil toch een totaal pakket aanbieden qua webontwikkeling. Verder sprak ik een dame die een hamam gaat beginnen in Amsterdam Noord en die opperde weinig met teksten overweg te kunnen .. Haar heb ik dus ook aangeboden met haar teksten te helpen. Al met al viel de avond mij een beetje tegen. En inderdaad dat van die beamer klopte .. De heren lieten dus niets op internet zien qua vormgeving en dat was wel een groot gemis. Dat de heren wel kunnen ontwerpen kun je zien op Kuhasa.

Gecategoriseerd in: