december 2009
Van twee tot zeven november organiseerden de ondernemershuizen in Amsterdam de ‘Week van de ondernemer.’ De ondernemershuizen zijn vraag gericht en helpen beginnende en gevestigde ondernemers op weg door individuele gesprekken en netwerkbijeenkomsten. De laatste tijd was er zoveel vraag en waren er zoveel bijeenkomsten gepland, dat Marie Louise Drost van Ondernemershuis Nieuw West besloot de bijeenkomsten te bundelen in de ‘Week van de ondernemer.’ Dat werd zo’n succes, dat ze er nu over denkt om er een terugkomend evenement van te maken.
Onderdeel van de week waren ondermeer een bijeenkomst ‘ondernemen in crisistijd’, een bijeenkomst ‘hoe zet je nieuwe media in?’ en ‘internationaal ondernemen.’ Kamal van ondernemershuis West binnen de ring vertelt dat bijvoorbeeld de bijeenkomst ‘hoe zet je nieuwe media in’ heel druk bezocht was. De bijeenkomst over ‘internationaal ondernemen’ was minder bezocht, maar daardoor weer veel interactiever.
Op de bijeenkomst over ‘ondernemen in crisistijd’ waren drie sprekers aanwezig. In de zaal zaten zo’n vijfentwintig ondernemers. De eerste spreker Pieter Nauta is van het ondernemerklankbord. Een instelling voor het midden en kleinbedrijf. Hij houdt zich ondermeer bezig met doorstarts van ondernemingen en faillissementspreventie. Hij merkt in deze moeilijke tijd dat banken soms bedrijfskredieten bevriezen, zonder dat de ondernemer daarvan van te voren op de hoogte wordt gesteld. Jezelf financieren is toch het beste, als dat kan, betoogt hij. Tweede spreker Jack van Lieshout regelde eerst bedrijfsverzamelgebouwen voor ondernemers via de gemeente en woningbouwverenigingen. Hij pleit ervoor, dat ondernemers met collega’s een vereniging beginnen en met die vereniging naar een makelaar stappen. Sinds een tijdje heeft hij een fietsenbedrijf, waar hij geanimeerd over vertelt. Het gaat ondanks de crisis heel goed met zijn bedrijf. Al merkt hij wel, dat hij minder fietsen verhuurt, omdat er minder toeristen komen. Van Lieshout betoogt dat crisistijd negatief is, maar dat je er ook heel creatief door kan worden. Derde spreker Jacqueline Zuidweg doet schuldhulpverlening voor ondernemers. De gemiddelde ondernemer met problemen, die bij haar komt heeft een schuld van honderd tweeëntwintig duizend euro en tweeëntwintig schuldeisers. Vooral klussenbedrijven komen in deze crisistijd in de problemen. De belangrijkste reden waarom ondernemers in de problemen raken, is een gebrek aan financiële kennis.
Op de bijeenkomst over ‘hoe zet je nieuwe media in’ houdt Cees Quireins een betoog voor het inzetten van internet, als marketing instrument voor je bedrijf. Als voorbeeld noemt hij een ondernemer met een crème brulé kraampje in New York. Via Twitter, een soort sms dienst op internet, houdt hij zijn klanten op de hoogte van wat hij bakt en waar zijn kraam staat. Netwerksites als Linkedin en Hyves scoren ook veel hoger in de zoekmachines van internet. Dus als je daar op zit met je bedrijf wordt je eerder gevonden. Tess Hoeks werkt bij een advocatenbureau en vond de bijeenkomst heel leuk. ‘Advocatenkantoren zijn ouderwets en lopen driehonderd jaar achter waar het nieuwe media betreft.’vertelt ze. Ze is van mening dat je internet als instrument echt moet inzetten voor je bedrijf.
Marie Louise Drost is enthousiast over de ‘Week van de ondernemer.’ ‘Vooral de bijeenkomst over ondernemen in crisistijd was goed bezocht,’vertelt ze: ‘Er zijn veel vragen over en ondernemers vinden het toch moeilijk om ervoor uit te komen dat het niet zo goed gaat.’ Kamal is ook heel tevreden. Zowel over het aantal bezoekers, als de positieve reacties. Al met al vraagt de ‘Week van de ondernemer’ om een vervolg.